Opis stanowiska pracy
Rekrutację, rozumianą tutaj jako proces „zbierania" aplikacji należy zacząć od opisu stanowiska pracy, na które będziemy poszukiwać kandydata. Jest to etap, którego nie warto pomijać. Pozyskane w ten sposób informacje, będą pomocne w tworzeniu oferty pracy. W opisie stanowiska pracy ważne jest wskazanie czym konkretnie dana osoba będzie się zajmować (czyli ustalenie dokładnego zakresu obowiązków, zasad współpracy z innymi stanowiskami pracy, podległości służbowej) oraz warunków pracy (w tym określenie co może być przeciwwskazaniem np. zdrowotnym do wykonywania danej pracy). Informacje przydatne do opisu stanowiska pracy znajdziecie na stronie internetowej Publicznych Służb Zatrudnienia Infodoradca+ oraz w opisie zawodów.
Stworzenie oferty pracy
Kolejny etap to stworzenie oferty pracy. Powinna ona zawierać przede wszystkim poprawne dane kontaktowe pracodawcy. Bardzo ważne jest ustalenie faktycznych oczekiwań stawianych kandydatom. W tym miejscu dobrze jest posiłkować się opisem stanowiska pracy. Oprócz oczywistych „sztywnych" wymagań czyli poziomu i kierunku wykształcenia, rodzaju i długości doświadczenia zawodowego, kursów i umiejętności wskazane jest podanie umiejętności miękkich. Szczególnie będzie to dotyczyć stanowisk, na których pracownik będzie kontaktował się z klientami lub będzie musiał intensywnie współpracować w zespole. W ofercie pracy należy podać dokładny zakres obowiązków i wskazać warunki pracy np. praca w temperaturze 2 stopnie Celsjusza. Warunki na jakich zatrudnimy pracownika tj. system czasu pracy (godziny pracy, dni tygodnia) oraz wysokość wynagrodzenia to podstawowe informacje, których oczekują kandydaci. Jeżeli pracodawca uzależnia wysokość wynagrodzenia od różnych czynników to może podać w ofercie pracy tzw. „widełki" czyli wynagrodzenie w kwocie od-do. Warto jednak pamiętać, że już podczas rozmowy kwalifikacyjnej temat wynagrodzenia najprawdopodobniej będzie poruszony przez kandydata, stąd na tym etapie należy przygotować się do negocjacji płacowych.
Upowszechnienie oferty pracy
Najczęstsze metody upowszechniania ofert pracy to:
- zakładka kariera, czyli własna strona internetowa
- poinformowanie znajomych, w tym przez media społecznościowe – zamieszczenie oferty np. na Facebooku z prośbą o udostępnianie
- instytucje, które mają swoją bazę klientów zainteresowanych pracą: np. urząd pracy, agencje pracy. My oczywiście zachęcamy do zamieszczania ofert pracy na stronach urzędów pracy. Najszybciej ofertę można zgłosić telefonicznie lub za pośrednictwem strony internetowej. W takim przypadku oferta zamieszczona jest w Centralnej Bazie Ofert pracy, w wyszukiwarce pod adresem oferty.praca.gov.pl. Jest to ogólnopolska strona Urzędów pracy z liczbą wejść rzędu
- portale z pracą – są to zazwyczaj oferty płatne, a ogłoszenia zamieszczone na nich nie są ustandaryzowane,
- portale ogłoszeniowe.
Więcej informacji na temat rekrutacji osób bezrobotnych uzyskasz pod nr telefonu 32 771-59-18