Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
CELE i REZULTATY (EFEKTY) PROJEKTU:
- Podniesienie kwalifikacji pracowników PUP Ruda Śląska w zakresie: pracy zespołowej, radzenia sobie ze stresem, przedsiębiorczości, umiejętności trenerskich, podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów, komunikacji
- Poznanie potencjalnych partnerów i nawiązanie odpowiednich relacji
- Podwyższenie kompetencji językowych
- Wzrost świadomości międzykulturowej
- Doskonalenie jakości realizowanych usług w Powiatowym Urzędzie Pracy w Rudzie Śląskiej
UCZESTNICY PROJEKTU:
- Pośrednictwa Pracy i Doradztwa Zawodowego
- Rozwoju Zasobów Ludzkich
- ds. Projektów
- Organizacyjno – Administracyjnego
- Ewidencji i Świadczeń
- Finansowo-Księgowego
DZIAŁANIA W PROJEKCIE:
SZKOLENIA GRUPOWE :
- Radzenie sobie ze stresem oraz unikanie wypalenia zawodowego w pracy z osobami bezrobotnymi – dla 10 osób
- Praca zespołowa i budowanie zespołu celem najlepszego wsparcia osób bezrobotnych – dla 12 osób
- Przedsiębiorczości
- Podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów
- Rozwijania umiejętności trenerskich
- Komunikacji
- Podnoszenia kompetencji językowych
Działania uzupełniające, których celem jest profesjonalne przygotowanie uczestników projektu do udziału w szkoleniach: - Szkolenie kulturowo – językowe
- Spotkania merytoryczne w zakresie tematycznym szkolenia
- Działania organizacyjno-informacyjne
Działania wspierające efektywność projektu: - Upowszechnienie rezultatów projektu
- Ewaluacja projektu
- Promocja projektu
OKRES REALIZACJI PROJEKTU:
WARTOŚĆ PROJEKTU: 233 203,78 PLN,
w tym wkład FUNDUSZY EUROPEJSKICH: 219 887,84 PLN
DODATKOWE INFORMACJE:
- dział ds. projektów – 32 771 59 51
20.08.2021
Już wkrótce, 31 sierpnia br., kończymy 36- miesięczny projekt, dzięki któremu mogliśmy doskonalić zarówno własne kompetencje, jak i usługi urzędu. Nie spodziewaliśmy się, że w obliczu pandemii, nasze nabyte oraz udoskonalone umiejętności znajdą tak szybkie i efektywne zastosowanie.
Projekt w obliczu pandemii
Zasadniczym celem projektu, który udało się zrealizować, jest podniesienie kwalifikacji pracowników Powiatowego Urzędu Pracy w Rudzie Śląskiej, poprzez udział w szkoleniach grupowych i indywidualnych, w następujących zakresach: pracy zespołowej, radzenia sobie ze stresem, przedsiębiorczości (w tym: wykorzystania narzędzi ICT oraz nowoczesnych technologii), podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów, komunikacji - również w językach obcych.Realizacja szkoleń w projekcie, w różnych krajach europejskich, przez doświadczonych wykonawców, umożliwiła nam poznanie potencjalnych partnerów i nawiązanie z nimi efektywnej, długofalowej współpracy.
W marcu 2020r. stanęliśmy w obliczu pandemii i konieczności dynamicznego wdrożenia nowych form wsparcia finansowego dla pracodawców i przedsiębiorców.
Ten trudny, ubiegłoroczny czas okupiony był ogromnym stresem, nie tylko o własne zdrowie i życie, ale również o możliwości i sposób realizacji powierzonych zadań.
Zaczęliśmy wykonywać zupełnie nowe obowiązki, wykorzystując w większym zakresie i szerszej skali, sprzęt teleinformatyczny. Podzieleni na zespoły interdyscyplinarne, ze ściśle określonymi zadaniami, przystąpiliśmy do pracy.
W tych trudnych warunkach, konieczne stało się wykorzystanie potencjału, wzmocnionego dzięki realizacji szkoleń projektowych. Nasze działania zakończyły się powodzeniem - podwyższyliśmy jakość usług, realizowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Rudzie Śląskiej.
Teraz, gdy wiele miesięcy intensywnej pracy za nami, możemy obiektywnie potwierdzić, że wcześniej zrealizowane szkolenia, a przede wszystkim zdobyte umiejętności pozytywnie wpłynęły na jakość wykonywanych obowiązków.
6 kapeluszy i nie tylko, czyli twórcze rozwiązywanie problemów
W działalności Urzędu i osiąganiu wyznaczonych celów ważną rolę odgrywa zespół. Podczas udziału w szkoleniach, pracownicy urzędu mieli możliwość zgłębienia zagadnień związanych z jego istotą, metodami rozwiązywania problemów, czy podejmowania wspólnych decyzji.
„Na warsztat" wzięto Metodę 6 kapeluszy, autorstwa Edwarda de Bono, która pozwoliła na twórcze podejście do rozwiązywania problemów czy podejmowania istotnych decyzji. „Sześć kapeluszy" zmienia dyskusję ze zwykłego argumentowania i bronienia swoich racji w konstruktywną rozmowę. Sedno tej metody polega na prowadzeniu rzeczowego dialogu.
Metoda sześciu kapeluszy zmienia myślenie i postrzeganie rzeczywistości - świat nie jest czarno-biały. Problem zweryfikowany z różnych perspektyw jest łatwiejszy, prostszy do rozwiązania. Metoda ta wykorzystywana jest w codziennej pracy przez pracowników tutejszego Urzędu.
Szkolenie „Radzenie sobie ze stresem i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu w pracy z osobami bezrobotnymi" pokazało natomiast, że najlepszym sposobem na radzenie sobie z nowymi i trudnymi sytuacjami jest „głęboki oddech". Zanim zostanie podjęta decyzja, potrzeba chwili na zastanowienie, aby wybrać właściwy sposób rozwiązania problemu. Warto poszukiwać nowych, kreatywnych rozwiązań, które mogą usprawnić naszą pracę i ułatwią funkcjonowanie w codzienności. Zasadne jest również zastosowanie technik radzenia sobie ze stresem, które umożliwiają efektywne wykonywanie zadań.
Odpowiedzi na pytania dotyczące różnorodności grupy i tkwiącej w niej siły, przyniosło kolejne ze szkoleń, czyli: „Praca zespołowa i budowanie zespołu celem najlepszego wsparcia osób bezrobotnych". Uczestniczący w szkoleniu poczuli jedność w grupie, co starali się przekazać pozostałym pracownikom, podczas organizowanych w Urzędzie spotkań.
Wspomniany powyżej czas pandemii uświadomił nam, jak ogromną i ważną rolę w życiu, pracy oraz doskonaleniu siebie, odgrywają nowoczesne technologie informatyczne. Dzięki doskonaleniu tych kompetencji w ciągu ostatnich dwóch lat, byliśmy w stanie sprostać wyzwaniom informatycznym, w toku codziennej pracy. Znajomość ciekawych i przetestowanych już aplikacji internetowych, możliwych do zastosowania w prowadzeniu szkoleń czy nauce języków obcych oraz doskonaleniu umiejętności, sprawdziła się w tych trudnych czasach.
Udział w szkoleniu z zakresu ICT otworzył nas na wykorzystywanie rozmaitych urządzeń informatycznych, wspomagających pracę zawodową oraz wykorzystanie nowoczesnych technologii w różnym zakresie, np.: dla osób prowadzących szkolenia czy warsztaty dla klientów PUP poprzez wskazanie aplikacji uatrakcyjniających tego typu zajęcia. Szkolenie było również przydatne dla osób wykorzystujących w swojej pracy język obcy, np.: w kontakcie z klientami lub partnerami urzędu – wskazało im aplikacje, umożliwiające doskonalenie umiejętności językowych.
„Jeżeli miałbym jedną godzinę aby ocalić świat, poświęciłbym 55 minut aby ustalić co jest rzeczywistym problemem i tylko 5 minut na znalezienie rozwiązania"
Albert Einstein
Na co dzień, pracownicy tutejszego Urzędu podejmują szereg rozmaitych decyzji, nierzadko rozwiązują też różnorodne problemy. Podczas jednego ze szkoleń, kursanci mieli możliwość zagłębić się w temacie rozpoznawania problemu i jego istoty, często bowiem okazuje się, że mylnie identyfikujemy objawy pojawiających się trudności jako ich istotę.
Aby lepiej zdefiniować problem, a następnie podjąć odpowiednią decyzję, wykorzystując wiedzę ze szkoleń, posługujemy się m.in. dwoma ważnymi narzędziami tj.: „burza mózgów" oraz „mapowanie myśli".
Burza mózgów stwarza możliwość uzyskania wielu propozycji rozwiązań danego problemu, dodatkowo przyczynia się do integracji zespołu, a zaproponowane zmiany zespołowe sprawiają, że uczestnicy są bardziej zaangażowani w ich wdrożenie. Mapowanie myśli również pozwala na twórcze podejście do pojawiających się wyzwań i podjęcie odpowiedniej decyzji.
Udział w szkoleniach częstokroć zwraca uwagę na coś, czego sobie nie uświadamiamy, identyfikując sztuczne problemy, w które nie musimy być angażowani. Dostajemy informacje, które bezpośrednio nas nie dotyczą i faktycznie są poza naszą kontrolą. Otrzymując taką informację, warto zadać sobie pytania – czy rzeczywiście jestem odpowiedzialny za rozwiązanie danego problemu i kto ma kompetencje/ kogo faktycznie problem dotyka.
Ważną kwestią przy podejmowaniu decyzji – zwłaszcza istotnych, rzutujących na wiele osób, jest wcześniejsze określenie: komu, w jakim czasie i jakim zakresie będą potrzebne informacje. Istotne jest planowanie procesu przekazywania danych, aby zapewnić jego skuteczność, biorąc pod uwagę wszelkie możliwe zakłócenia w otoczeniu.
Przy podejmowaniu decyzji, które wpływają na innych, warto w sam proces jej podejmowania, zaangażować osoby, których skutki tych decyzji mogą dotknąć.
Wszystkie osoby uczestniczące w szkoleniach, zaplanowanych w projekcie, miały możliwość rozwinięcia kompetencji językowych oraz świadomości międzykulturowych. Ich umiejętności komunikacji w języku angielskim są aktualnie na zdecydowanie wyższym poziomie, co niejednokrotnie pomogło im w obsłudze klientów obcojęzycznych. Pojawiają się oni zarówno wśród osób bezrobotnych, jak i przedsiębiorców.
W takich sytuacjach, nie tylko znajomość języka obcego jest istotna, ale również świadomość różnorodności oraz różnic kulturowych, czyli tego, czego mogliśmy doświadczyć uczestnicząc w szkoleniach w gronie międzynarodowym.
Warto podkreślić, że szkolenia - zarówno grupowe, jak i indywidualne, umożliwiły nam poznanie ciekawych ludzi oraz firm, czego efektem jest nawiązanie nowych partnerstw.
Lokalne efekty globalnych doświadczeń
Realizacja projektu pt.: „EUROPEJSKIE DOŚWIADCZENIA – LOKALNE UDOSKONALENIA", przyczyniła się do udoskonalenia działalności Urzędu, m.in. dzięki rozwojowi pracowników uczestniczących w szkoleniach i wykorzystaniu zdobytej wiedzy oraz umiejętności w codziennej pracy.
Sam tytuł projektu oraz stworzone LOGO są realnym odzwierciedleniem tego, co udało nam się osiągnąć.
Dzięki europejskim doświadczeniom, udoskonaliliśmy swoją pracę oraz jakość oferowanych usług, stosowanych narzędzi i metod, przełamaliśmy wiele barier, wzmacniając i rozwijając kompetencje społeczne.
Podsumowując: 30 osób wzięło udział w 2 szkoleniach grupowych oraz 5 indywidualnych.
Wszyscy uczestnicy dzielili się swoją wiedzą, wykorzystując różne kanały komunikacji: pośredni - poprzez sprawozdania, dostępne w systemie informatycznym oraz bezpośredni - poprzez organizację spotkań czy warsztatów dla pozostałych pracowników urzędu.
Nie spoczywamy jednak na laurach, pozostając otwarci na nowe możliwości i realizację kolejnych projektów. Zachęcamy Wszystkich do współpracy!
Projekt „EUROPEJSKIE DOŚWIADCZENIA – LOKALNE UDOSKONALENIA" jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), realizowany na zasadach Programu Erasmus+ sektor Edukacja dorosłych. Wdrażany w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność kadry niezawodowej edukacji dorosłych".
"EUROPEAN EXPERIENCE - LOCAL IMPROVEMENTS"
Soon, on August 31, we are finishing a 36-month project, thanks to which we were able to improve our own competences and the services of the office. In the face of a pandemic, we did not expect our acquired and improved skills to be applied so quickly and effectively.
Project in the face of a pandemic
The main goal of the project, which was successfully implemented, is to improve the qualifications of employees of the District Labor Office in Ruda Śląska through participation in group and individual training in the following areas: team work, coping with stress, entrepreneurship (including the use of ICT tools and modern technology), decision making and problem solving, communication - also in foreign languages.
The implementation of training in the project, in various European countries, by experienced contractors, allowed us to get to know potential partners
and establishing effective, long-term cooperation with them.
In March 2020 we faced a pandemic and the need to dynamically implement new forms of financial support for employers and entrepreneurs.
This difficult last year was caused by enormous stress, not only for one's own health and life, but also for the possibilities and manner of carrying out the entrusted tasks.
We started to perform completely new duties, using ICT devices on a larger scale. Divided into interdisciplinary teams, with strictly defined tasks, we started working.
In these difficult conditions, it became necessary to use the potential, enhanced by the implementation of project training. Our activities were successful - we increased the quality of services provided by the District Labor Office in Ruda Śląska.
Now, when many months of intensive work are behind us, we can objectively confirm that the previously completed training and acquired skills have had a positive impact on the quality of the duties performed.
6 hats and more, i.e. creative problem solving
The team plays an important role in all activities of the District Labor Office and in achieving the set goals. During the training, the office employees had the opportunity to explore its essence, problem-solving methods, or making joint decisions.The "6 hats" method by Edward de Bono was taken for the workshop, which allowed for a creative approach to problem solving or making important decisions. The Six Hats turns a discussion from simply arguing into a constructive conversation. The essence of this method is to have a dialogue at the appropriate level.
The six-hat method changes your thinking and perception of reality - the world is not black and white. The problem verified from different perspectives is easier and simpler to solve. This method is used in everyday work by the employees of the local office.
The training "Dealing with stress and counteracting burnout at work with the unemployed" showed that the best way to deal with new and difficult situations is "taking a deep breath". Before a decision is made, it is good to take a moment to think and than choose the right solution. It is worth looking for new, creative solutions that can improve our work and facilitate everyday functioning. It is also reasonable to use stress-coping techniques that allow you to perform tasks effectively.
Answers to the questions about the diversity of the group and its strength were brought by another training course, namely: "Team work and team building to best support the unemployed". Participants in the training felt unity in the group, what they tried to convey to other employees during the organized events at the meeting office.
The aforementioned time of the pandemic made us aware of the huge and important role modern information technologies play in life, work and self-improvement. Thanks to the improvement of these competences over the last two years, we were able to meet IT challenges in the course of our daily work. Acquaintance of the interesting and already tested internet applications that can be used in training or learning foreign languages and improving skills, has proven itself in these difficult times.
Participation in the training in the field of ICT has opened us to the use of various IT devices that support professional work and the use of modern technologies in a different scope, e.g. for people conducting trainings or workshops for our clients by indicating applications that make such classes more attractive. The training was also useful for people using a foreign language in their work, e.g. in contact with clients or partners of the office - it showed them the applications that enable them to improve their language skills.
"If I had one hour to save the world, I would take 55 minutes to figure out what the real problem is and only 5 minutes to find a solution."
Albert Einstein
On a daily basis, employees of the District Labor Office make a lot of different decisions, and often solve various problems. During one of the trainings, the students had the opportunity to delve into the problem of recognizing the problem and its essence, because it is often turns out that we mistakenly identify the symptoms of emerging difficulties as their essence.In order to better define the problem and then make the right decision, using the knowledge from training, we use two important tools: "brainstorming" and "mind mapping".
Brainstorming creates the possibility of obtaining many proposals for solutions to a given problem, additionally contributes to the integration of the team, and the proposed team changes make the participants more involved in their implementation. Mind mapping also allows you to creatively approach emerging challenges and make the right decision.
Participation in training courses often draws attention to something that we are not aware of, identifying artificial problems in which we do not need to be involved. We receive information that does not directly concern us and is actually beyond our control. When receiving such information, it is worth asking yourself questions - are I really responsible for solving a given problem and who is competent / who is actually affected by the problem.
An important issue when making decisions - especially important ones, affecting many people - is to define in advance: to whom, at what time and to what extent the information will be needed. It is important to plan the data transfer process,
to ensure its effectiveness, taking into account any possible disturbances in the environment.
When making decisions that affect others, it is worth involving people who may be affected by the consequences of these decisions.
People participating in the trainings planned in the project had the opportunity to develop their linguistic competences and intercultural awareness. Their communication skills in English are currently at a much higher level, which has often helped them in serving foreign-language clients. They appear both among the unemployed and entrepreneurs.
In such situations, not only knowledge of a foreign language is important, but also awareness of diversity and cultural differences, which is what we could experience while participating in training in an international group.
It is worth emphasizing that the training - both group and individual - made it possible for us to meet interesting people and companies, which resulted in establishing new partnerships.
Local effects of global experiences
The implementation of the project entitled: "EUROPEAN EXPERIENCES - LOCAL IMPROVEMENTS", contributed to the improvement of our institution activities, including thanks to the development of employees participating in training and using the acquired knowledge and skills in everyday work.The title of the project itself and the created LOGO are a real reflection of what we have achieved.
Thanks to European experience, we have improved our work and the quality of the services offered, tools and methods used, we have overcome many barriers, strengthening and developing social competences.
To sum up: 30 people took part in 2 group trainings and 5 individual trainings.
All participants shared their knowledge using various communication channels: indirect - through reports, available in the IT system, and direct - through the organization of meetings or workshops for other employees of the office.
However, we do not rest on our laurels, remaining open to new opportunities and the implementation of new projects. We encourage everyone to cooperate!
The project "EUROPEAN EXPERIENCES - LOCAL IMPROVEMENTS" is co-financed by the European Social Fund under the Knowledge Education Development Operational Program (OP KED), implemented on the principles of the Erasmus + Program in the Adult Education sector. Implemented under the project "Transnational mobility of non-professional adult education staff".