Praca dla większości z nas jest miejscem, gdzie spędzamy dużą część życia. To przestrzeń, w której poznajemy ludzi, nawiązujemy znajomości, przyjaźnie, tworzymy relacje. Wykonujemy powierzone nam zdania, które objęte są ramami czasowymi, uzależnione od współpracy z innymi, a których efekt wpływa na opinię o nas u pracodawcy, współpracowników i nas samych. Jedne zadania są łatwiejsze, inne trudniejsze, jedne wykonujemy z przyjemnością, a inne z konieczności. Podobnie współpraca czasem układa się pozytywnie, a czasem neutralnie, zdarza się też, że podejmujemy ją w ostateczności. Spotykamy ludzi otwartych, często gotowych do współpracy, ale i takich, którzy akceptują ustalony zakres działań i wymóg współdziałania w osiągnięciu celu, są też ci, skupieni na swoich zadaniach i niechętnie angażujący się w działania z innymi. I my sami wobec współpracowników zachowujemy się pozytywnie, a czasami z wyczuwalną rezerwą, czy nawet niechęcią.
Każdy ma swoje zadania, obowiązki, cele i priorytety. Świetnie, jeśli współpraca układa się bez większych problemów. Jednak może zdarzyć się tak, że w efekcie podejmowanych działań pojawi się konflikt.
I to tak naprawdę nic złego…
Oczywiście nie jest to miłe dla nas doświadczenie, jednak nie uniknione, bo przecież konflikt był, jest i będzie nieodzowną częścią naszego życia w wielu obszarach, także tych związanych z nasza pracą.
W aspekcie mediacji konflikt, z łac. conflictus – oznacza zderzenie, co pozwala nam odkleić jego mocno negatywne brzmienie, od patrzenia na niego w kategorii sporu, czy zatargu.
O konflikcie możemy mówić w sytuacji, gdy co najmniej dwie strony, między którymi istnieje zależność, nie są w stanie osiągnąć swojego celu w wyniku zaistnienia wzajemnych niezgodności. Jednak nie oznacza to, iż cel nie może zostać osiągnięty, a jedynie to, iż każda ze stron winna podjąć działania względem drugiej w kierunku dojścia do porozumienia, w celu znalezienia rozwiązania umożliwiającego osiągnięcie zamierzonego celu.
Jak sami dobrze wiemy, bywa z tym różnie, gdyż w tej sytuacji bardzo dużo zależy tu od samych stron. Wyjścia z sytuacji konfliktowej mogą zmierzać w kierunku:
Każdy ma swoje zadania, obowiązki, cele i priorytety. Świetnie, jeśli współpraca układa się bez większych problemów. Jednak może zdarzyć się tak, że w efekcie podejmowanych działań pojawi się konflikt.
I to tak naprawdę nic złego…
Oczywiście nie jest to miłe dla nas doświadczenie, jednak nie uniknione, bo przecież konflikt był, jest i będzie nieodzowną częścią naszego życia w wielu obszarach, także tych związanych z nasza pracą.
W aspekcie mediacji konflikt, z łac. conflictus – oznacza zderzenie, co pozwala nam odkleić jego mocno negatywne brzmienie, od patrzenia na niego w kategorii sporu, czy zatargu.
O konflikcie możemy mówić w sytuacji, gdy co najmniej dwie strony, między którymi istnieje zależność, nie są w stanie osiągnąć swojego celu w wyniku zaistnienia wzajemnych niezgodności. Jednak nie oznacza to, iż cel nie może zostać osiągnięty, a jedynie to, iż każda ze stron winna podjąć działania względem drugiej w kierunku dojścia do porozumienia, w celu znalezienia rozwiązania umożliwiającego osiągnięcie zamierzonego celu.
Jak sami dobrze wiemy, bywa z tym różnie, gdyż w tej sytuacji bardzo dużo zależy tu od samych stron. Wyjścia z sytuacji konfliktowej mogą zmierzać w kierunku:
- wyciszenia, co zazwyczaj jest jedynie odwleczeniem w czasie i daniem możliwości urośnięcia konfliktu do większych rozmiarów;
- eskalacji, której etapy czytelnie obrazuje model 9 stopni, tzw. schody F. Glasla – austriackiego ekonomisty,
Skutki nierozwiązanego konfliktu prowadzą do dezorganizacji pracy zaangażowanych stron, a także osób z ich otoczenia, co w dalszej perspektywie rozprzestrzenia się na atmosferę i działania pozostałych pracowników. Dodatkowo spada stopień zaangażowania w wykonywanie zadań i wypełnianie obowiązków. W efekcie wskazane sytuacje przekładają się na osłabienie pozycji skonfliktowanych stron, co ma szczególne znaczenie, gdy w konflikt zaangażowany jest sam pracodawca.
- dojściu do porozumienia, w którym to procesie, jeśli strony nie są w stanie same go osiągnąć, wspiera je mediator.
Rolą mediatora nie jest wcielanie się w rolę sędziego, oceniania i wyrokowania, czy poddawania gotowego rozwiązania, a wsparcie dwóch stron w drodze komunikacji w celu wypracowania przez nie same satysfakcjonującego ich rozwiązania. Istotne jest, by powstałe rozwiązanie było zgodne z obowiązującymi przepisami prawa oraz zasadami współżycia społecznego, nie może prowadzić do obejścia prawa, ani zawierać niejasności lub wykluczających się sprzeczności.
Mediator jako osoba patrząca na dany konflikt z pozycji osoby trzeciej, pozostaje neutralna wobec przedmiotu sporu i bezstronna wobec stron konfliktu. Udział w mediacji jest dobrowolny i daje prawo do odstąpienia od mediacji na każdym jej etapie. Dodatkowo cały proces mediacyjny jest objęty poufnością, co oznacza, że ani mediator, ani żadna ze stron nie może wykorzystać pozyskanych w ramach mediacji informacji. Spotkania mediacyjne odbywają się na neutralnym miejscu, a mediator dba, by każda ze stron mogła w spokojnej i pełnej szacunku atmosferze wypowiedzieć się w istotnych dla niej kwestiach. W ramach zarządzania wzajemną komunikacją pomaga stronom zaprzestać w wzajemnym atakowaniu siebie, a przejść do wspólnego zaatakowania powstałego problemu. Stąd mediacja, jako jeden ze sposobów polubownego rozwiązywania sporów, daje szansę na wyjście z konfliktu „z twarzą" i wypracowania rozwiązania, w którym każda ze stron jest wygrana.
W kwestii mediacji sądowej dodatkowymi korzyściami płynącymi z uczestnictwa w niej oraz wypracowania rozwiązania jest skrócenie czasu procesu sądowego, jak i obniżenie związanych z nim kosztów. Jednocześnie powstałe rozwiązanie spisane w postaci ugody może zostać zatwierdzone przez sąd w całości lub części wraz z nadaniem klauzuli wykonalności, będących podstawą do wykonania ewentualnych roszczeń w drodze egzekucji. Złożenie wniosku do sądu o zatwierdzenie ugody wypracowanej w ramach mediacji pozasądowych zwalnia Państwa z poniesienia kosztów wskazanego wniosku.
Dzięki mediacji konflikt staje się sytuacją, która ukazuje, że nie wszystko funkcjonuje jak należy i nie do końca dotychczasowy schemat działania zaspakaja potrzeby wszystkich stron zaangażowanych w realizację celu. Tym samym sytuacja konfliktowa jest jedynie etapem umożliwiającym analizę aktualnego stanu, umożliwiającym transformację niesprawnych elementów, czy etapów działań i stworzenie nowych rozwiązań usprawniających realizację działań, przy zaspokojeniu potrzeb zaangażowanych osób.
Skorzystanie z mediacji w sytuacji wystąpienia konfliktu w pracy to przedsiębiorcze podejście do problemu i wzięcie odpowiedzialności za zaistniałą sytuację. To umiejętność dostrzegania potrzeb i zdolność do wykorzystania nadarzających się okazji, by z odwagą, jak w każdym biznesowym posunięciu, podjąć działania w kierunku zmiany i wyjścia z trudnej sytuacji. Mediacja umożliwia uzyskanie informacji, dlaczego tak się stało i jak do tego doszło oraz czego można dokonać, by w przyszłości uniknąć podobnych zdarzeń. Umiejętność zastosowania innowacyjnych rozwiązań w zmieniających się warunkach daje przestrzeń do rozwoju i osiągania większych korzyści, zarówno dla przedsiębiorstwa, jak i nas samych.
Idąc w ślad słów Nelsona Mandeli „Zawsze wydaje się, że coś jest niemożliwe, dopóki nie zostanie to zrobione." zachęcamy do skorzystania z mediacji, jako możliwości na wyjście z trudnej sytuacji konfliktu ku nowej, lepszej rzeczywistości, w zgodzie z własnymi oczekiwaniami.
Mediator jako osoba patrząca na dany konflikt z pozycji osoby trzeciej, pozostaje neutralna wobec przedmiotu sporu i bezstronna wobec stron konfliktu. Udział w mediacji jest dobrowolny i daje prawo do odstąpienia od mediacji na każdym jej etapie. Dodatkowo cały proces mediacyjny jest objęty poufnością, co oznacza, że ani mediator, ani żadna ze stron nie może wykorzystać pozyskanych w ramach mediacji informacji. Spotkania mediacyjne odbywają się na neutralnym miejscu, a mediator dba, by każda ze stron mogła w spokojnej i pełnej szacunku atmosferze wypowiedzieć się w istotnych dla niej kwestiach. W ramach zarządzania wzajemną komunikacją pomaga stronom zaprzestać w wzajemnym atakowaniu siebie, a przejść do wspólnego zaatakowania powstałego problemu. Stąd mediacja, jako jeden ze sposobów polubownego rozwiązywania sporów, daje szansę na wyjście z konfliktu „z twarzą" i wypracowania rozwiązania, w którym każda ze stron jest wygrana.
W kwestii mediacji sądowej dodatkowymi korzyściami płynącymi z uczestnictwa w niej oraz wypracowania rozwiązania jest skrócenie czasu procesu sądowego, jak i obniżenie związanych z nim kosztów. Jednocześnie powstałe rozwiązanie spisane w postaci ugody może zostać zatwierdzone przez sąd w całości lub części wraz z nadaniem klauzuli wykonalności, będących podstawą do wykonania ewentualnych roszczeń w drodze egzekucji. Złożenie wniosku do sądu o zatwierdzenie ugody wypracowanej w ramach mediacji pozasądowych zwalnia Państwa z poniesienia kosztów wskazanego wniosku.
Dzięki mediacji konflikt staje się sytuacją, która ukazuje, że nie wszystko funkcjonuje jak należy i nie do końca dotychczasowy schemat działania zaspakaja potrzeby wszystkich stron zaangażowanych w realizację celu. Tym samym sytuacja konfliktowa jest jedynie etapem umożliwiającym analizę aktualnego stanu, umożliwiającym transformację niesprawnych elementów, czy etapów działań i stworzenie nowych rozwiązań usprawniających realizację działań, przy zaspokojeniu potrzeb zaangażowanych osób.
Skorzystanie z mediacji w sytuacji wystąpienia konfliktu w pracy to przedsiębiorcze podejście do problemu i wzięcie odpowiedzialności za zaistniałą sytuację. To umiejętność dostrzegania potrzeb i zdolność do wykorzystania nadarzających się okazji, by z odwagą, jak w każdym biznesowym posunięciu, podjąć działania w kierunku zmiany i wyjścia z trudnej sytuacji. Mediacja umożliwia uzyskanie informacji, dlaczego tak się stało i jak do tego doszło oraz czego można dokonać, by w przyszłości uniknąć podobnych zdarzeń. Umiejętność zastosowania innowacyjnych rozwiązań w zmieniających się warunkach daje przestrzeń do rozwoju i osiągania większych korzyści, zarówno dla przedsiębiorstwa, jak i nas samych.
Idąc w ślad słów Nelsona Mandeli „Zawsze wydaje się, że coś jest niemożliwe, dopóki nie zostanie to zrobione." zachęcamy do skorzystania z mediacji, jako możliwości na wyjście z trudnej sytuacji konfliktu ku nowej, lepszej rzeczywistości, w zgodzie z własnymi oczekiwaniami.