Prezentujemy najczęstsze pytania i odpowiedzi dot. Tarczy Antykryzysowej:
Pyt. 1: Czy po otrzymaniu pożyczki trzeba w jakiś sposób udokumentować na co zostały wydane środki (np. faktury, rachunki)?
Odpowiedź: Przy składaniu wniosku o umorzenie pożyczki nie będzie konieczności przedstawiania rachunków z wydatków, jednak te dokumenty (np. faktury) należy zachować na potrzeby ewentualnej kontroli.
Pyt.2: Jakie jest kryterium przyznania pożyczki?
Odpowiedź: Osoba lub podmiot ubiegający się o pożyczkę musi być mikroprzedsiębiorcą, prowadzącym działalność przed 1 marca 2020 (tj. 29 lutego 2020), działalność nie może być zawieszona w momencie składania wniosku.
Pyt.3: W jaki sposób spółka cywilna może wnioskować o pożyczkę dla mikroprzedsiębiorców?
Odpowiedź: Każdy ze wspólników spółki cywilnej może złożyć swój odrębny wniosek o mikropożyczkę, podając we wniosku swój indywidualny numer NIP. Każdy ze wspólników spełnia definicję mikroprzedsiębiorcy i może ubiegać się o maksymalnie 5 000 zł.
Pyt.4: Czy jeśli ktoś załączył wypełnioną umowę bez części dotyczącej umorzenia to musi skorygować wniosek czy zostanie on przyjęty? Tabela Excel nie została dołączona jako załącznik bo była wypełniana na wniosku, czy to błąd?
Odpowiedź: Wniosek o umorzenie wypełniamy i składamy po 3 miesiącach od momentu przyznania pożyczki. Jeśli składamy wniosek elektronicznie to formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 jest integralną częścią wniosku, nie ma potrzeby załączania dodatkowego załącznika.
Pyt.5: Jak długo czeka się na przyznanie środków po poprawnym wypełnieniu i akceptacji wniosku?
Odpowiedź: Czas między przesłaniem wniosku do urzędu a jego akceptacją zależy od wielu czynników, przede wszystkim liczby złożonych wniosków. Urzędy traktują rozpatrywanie wniosków priorytetowo. Od momentu podpisania umowy, urząd ma 2 dni robocze na dokonanie przelewu środków.
Pyt.6: Co to znaczy, że łącząc pożyczkę z dofinansowaniem dla osoby samozatrudnionej ze spadkiem przychodów nie można tych instrumentów przeznaczyć na ten sam cel?
Odpowiedź: Nie można na dokładnie ten sam koszt np. czynsz za dany miesiąc przeznaczyć środków z dwóch różnych instrumentów („zapłacić" dwa razy).
Pyt.7: Co należy wpisać w miejscu gdzie jest informacja o poprzednio otrzymanej pomocy publicznej z Tarczy Antykryzysowej, jeżeli samozatrudniony złożył wniosek o postojowe, ale do dziś nie otrzymał decyzji ?
Odpowiedź: Dopóki nie otrzymali Państwo decyzji/informacji o przyznaniu pomocy, nie wpisują Państwo niczego w miejscu, gdzie informujemy o poprzednio otrzymanej pomocy publicznej.