Zatrudnianie cudzoziemców
Powiatowy Urząd Pracy, jako lokalna instytucja rynku pracy zajmuje się regulowaniem pracy części cudzoziemców spoza UE/EOG. W praktyce oznacza to, że rejestrujemy (a dokładniej wpisujemy do ewidencji) oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi oraz wydajemy zezwolenia na pracę sezonową. W związku z tym, iż Ruda Śląska jest miastem głównie przemysłowym, zainteresowanie pracami sezonowymi na naszym terenie jest marginalne. Z kolei duża część cudzoziemców wykonujących pracę na podstawie oświadczeń dla rudzkich firm, pracuje poza naszym miastem. W pierwszym półroczu 2021r. zarejestrowaliśmy 7678 oświadczeń dla obywateli Republiki Armenii, Republiki Białoruś, Republiki Gruzji, Republiki Mołdawii, Federacji Rosyjskiej i Ukrainy. Większa część oświadczeń wpłynęła internetowo. Jest to bardzo wygodny i szybki kanał komunikacji.
Uwaga! Rejestrując oświadczenie za pośrednictwem portalu praca.gov.pl (po weryfikacji poprawności i zgodności danych oraz podpisów) można uzyskać wpis również drogą elektroniczną, co znacznie skraca czas rejestracji, a także oszczędza czas przedsiębiorców.
Pamiętaj! Każde oświadczenie, dane każdej firmy oraz dane cudzoziemca są przez nas weryfikowane w rejestrach centralnych (m.in. PIP, SG, ZUS, KAS), weryfikujemy również okresy pracy cudzoziemca zgłoszone przez inne firmy. Wpis oświadczenia do ewidencji nie jest czynnością techniczną, wszystkie dane są weryfikowane przez pracowników merytorycznych.
Na podstawie obowiązujących przepisów prawnych wprowadzamy również dane do rejestru centralnego. Dane te są istotne dla innych instytucji, które weryfikują legalność pobytu i pracy cudzoziemców. Z tego też powodu dane te muszą być wprowadzane do systemu niezwłocznie. Co 5 dni przelewamy środki z opłat za oświadczenia i zezwolenia właściwym instytucjom. W pierwszym półroczu 2021r. prowadziliśmy 2739 spraw w tym zakresie.
W każdym miesiącu przygotowujemy szczegółowe sprawozdania z działalności w omawianym obszarze dla Straży Granicznej oraz Wojewódzkiego Urzędu Pracy.
Ściśle współpracujemy z innymi instytucjami prowadzącymi postępowania w zakresie zatrudniania cudzoziemców np. konsulami oraz Śląskim Urzędem Wojewódzkim.
Jako instytucja właściwa wykonujemy tzw. „test rynku pracy"
W pierwszym półroczu złożono wnioski o wydanie informacji starosty na 1625 miejsc.
Co to oznacza w praktyce?
Pracodawca zgłasza do nas ofertę pracy, a my po dokładnej analizie każdej oferty (wykonywanej na podstawie źródeł własnych oraz zewnętrznych) wymagań pracodawców, a także części warunków pracy (co regulują przepisy prawne) prowadzimy rekrutację wśród klientów indywidualnych. Po zakończonej rekrutacji, maksymalnie do 21 dni wydajemy informację starosty, w której dokładnie opisujemy powyższą analizę oraz przeprowadzoną rekrutację, by ostatecznie określić ile chętnych osób spełnia wymagania i zostanie zatrudnionych przez pracodawcę, a na ile wolnych miejsc nie udało się zrekrutować kandydatów.